Elementzwolle

Praktijk voor cognitieve gedragstherapie

Studenten

Studenten

Verschillende hulpvragen

  • Je voelt je somber en hebt weinig plezier meer in dingen en wilt graag weer lekker in je vel zitten.
  • Je wilt alles goed doen en ben bang om te falen, waardoor je erg moe en uitgeput raakt. Je vraagt je af hoe je het anders kunt doen.
  • Je hebt regelmatig hoofdpijn of buikpijn of andere klachten terwijl er geen medische oorzaak is.
  • Je drinkt en rookt en eet te veel, maar het lukt je niet om het anders te doen.
  • Je snijdt jezelf als de emoties hoog oplopen en weet dat je hier eigenlijk mee moet stoppen. Het lukt je niet.
  • Je hebt nare dingen meegemaakt die nog steeds in je hoofd blijven zitten. Je wilt hier niet steeds meer mee bezig zijn en naar de toekomst kijken.
  • Je denkt slecht over jezelf en wil meer zelfvertrouwen krijgen.
  • Je loopt vast in je studie en hebt moeite met planning en discipline.

Intake en behandeling
De psycholoog van Element kijkt in het eerste gesprek wat er precies aan de hand is en wat je klachten zijn. Direct na het eerste gesprek worden de indrukken besproken en wordt er een behandelvoorstel gedaan. Afhankelijk van wat er speelt en welke DSM-diagnose (handboek voor psychologen) er is wordt er gekeken wat het meest zinvol is.

Cognitieve gedragstherapie
In de behandeling wordt er gebruik gemaakt van de cognitieve gedragstherapie. Dit betekent dat er gekeken wordt met jou welke gedachten een rol spelen bij de problemen en hoe dit invloed heeft op je gevoel en op je gedrag en hoe dit anders kan.

Oplossingsgerichte therapie
Er kan ook gebruik gemaakt worden van de oplossingsgerichte therapie. Er wordt dan uitgebreid gekeken naar wanneer het wel goed gaat en hoe dit komt en hoe dit vaker op die manier zou kunnen gaan.

EMDR
EMDR wordt gebruikt als je nare ervaringen hebt meegemaakt waar je steeds weer aan moet denken en waardoor je misschien minder goed kan slapen. EMDR zorgt ervoor dat je niet steeds aan de nare gebeurtenissen hoeft te denken en waardoor je weer gewoon kunt slapen. Het kan ook zijn dat je door nare gebeurtenissen of pest-ervaringen slecht over jezelf bent gaan denken. De rommel wordt als het ware dan opgeruimd door EMDR, waardoor de positieve ervaringen weer binnen kunnen komen.

EMDR is een therapie waarbij de traumatische gebeurtenissen die je hebt meegemaakt verwerkt worden zonder veel te hoeven praten. Dit gebeurt door je te laten kijken naar een plaatje in het hoofd van de nare gebeurtenis waarbij je ondertussen wordt afgeleid door bewegende lampjes of trillende handvatten.
Doorgaans geeft EMDR snel verlichting van klachten.

Acceptance en Commitment Therapy
Verder wordt er soms gewerkt met de Acceptance en Commitment Therapy (ACT). Wanneer er sprake is van iets dat niet te veranderen is, dan is het belangrijk dit te accepteren en te kijken wat wel mogelijk is en waar je voor wilt gaan.

Er wordt voornamelijk gewerkt vanuit de cognitieve gedragstherapie; de andere therapie├źn kunnen hierin een rol krijgen.

Vragen?

Bel of mail gerust.

Aanmelden